Trwałość efektów treningowych

30 września, 2018 / wskazówki treningowe

Efekty, czyli osiąganie celów treningowych – kiedy przyjdą i na ile zostaną? Odpowiadamy na te pytania, które często zadawane są nam przez potencjalnych klientów.

1. SYSTEMATYCZNOŚĆ

Bez tego „ani rusz”! Żeby praca została wynagrodzenia efektami musi być systematyczna. Jeżeli nie będzie regularności w treningu i odpowiednim żywieniu, to niestety efekty nie przyjdą, albo będą małe i niezadowalające. Systematyczność jest istotna głownie w pierwszych miesiącach pracy nad sylwetką. Organizm musi się zaadaptować do wysiłku, a metabolizm się napędzić. Aby to ruszyło potrzebny jest czas i konsekwencja w działaniu. Gdy osiągniesz zadowalające Cię odbicie w lustrze pracę nad sobą musisz nadal kontynuować. Można zmniejszyć natężenie treningowe, pozwolić sobie na większy luz w żywieniu, ale jeżeli przestaniesz trenować, a złe nawyki dietetyczne powrócą, to i gorszy wygląd do Ciebie wróci. Firma nie jest dana na zawsze 🙂 Trzeba ją utrzymywać.
2. ODPOWIEDNIE ODŻYWIANIE
Punkt często pomijamy i zapominany 😉 To odpowiednie żywienie. Sprawa jest prosta z punktu widzenia matematycznego 🙂 Jeżeli spożywamy więcej kcal niż zużywamy, to tworzy się nadwyżka kaloryczna. Nadwyżka ta przkształcana jest w energię, więc zważając na powyższe, jeżeli tej energii nie zużyjemy to… z efektów nici (jeżeli chodzi o utratę masy tłuszczowej), a jeżeli kalorii będzie dużo za dużo, to pójdzie w boczki 🙂 Nawet jeżeli ćwiczącemu zależy tylko na ujędrnieniu ciała i poprawie propocji, to rozkład makroskładników w diecie odgrywa dużą rolę. Podaż kalorii oraz rozkład makro dobieramy jest przez trenera. Jeżeli jest to dobrane prawidłowo efekty powinny przyjść szybko i być zadowalające. W przypadku braku przestrzegania zaleceń żywieniowych trenera nie można spodziewać się satysfakcjonujących efektów. Odpowiednie odżywianie to 70% sukcesu.
3. UWARUNKOWANIA GENETYCZNE, WIEK, CHOROBY
Znaczący wpływ na efektywność pracy nad sylwetką maja predyspozycje genetyczne. Gdyby porównać efekty dwóch kobiet, w tym samym wieku, o tym samym natężeniu treningowym, ale o różnym somatotypie – efekty bedą rozbieżne. Jedna będzie łatwiej chudła, druga za to szybciej złapie upragnioną masę mięśniową pośladków 😉 Wiek też gra dużą rolę. Zauważa się różnicę w postępach u osoby 20letniej, a 40letniej. Zmiany hormonalne i zmiany metaboliczne znacznie wpływają na szybkość efektów. Im jesteśmy starsi, tym więcej musimy dać od siebie i tym wolniejsze będą efekty. Choroby takie jak insulinooporność, niedoczynność tarczycy, rozregulowania hormonalne także nie sprzyjają w pracy nad sylwetką, dlatego ważne jest odpowiednie zdiagnozowanie i leczenie (czasem nie jest konieczne podawanie leków, można regulować to dietoterapią i suplementacją). Bez zaleczenia wyżej wymienionych przypadłości i chorób o efekty może być ciężko.
Pracując z profesjonalnym trenerem personalnym nie należy martwić się o brak efektów, o włożony wysiłek, który nic dobrego nie przyniósł i o wydane pieniądze na marne. On zadba o odpowiedni plan żywieniowy, w przypadku podejrzenia choroby zleci badania do wykonania, pomoże Ci się zmotywować i będzie pilnował systematyczności. Jednak tak naprawdę wszystko zależy od Ciebie. Trener wyznacza tylko drogę, to Ty musisz nią kroczyć i to Ty musisz wykonać całą pracę nad sobą. Gdy do tej pracy będziesz się przykładać będziesz mógł z czystym sumienie oczekiwać najlepszych efektów 🙂